Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Pesos

  • Gerard

    Wij gaan zo'n 5 maanden rondzwerven in Argentinie/Chili.

    We lezen overal berichten over ATM's en limieten per opname. Schijnt te verschillen per bank. Citibank wat meer dan de rest, maar hoeveel????

    Kan iemand ons vertellen hoeveel we per keer uit een ATM kunnen halen?

    Vast bedankt.

  • beheerder

    Ik kan me het niet meer herinneren wat het maximum was, maar ik weet wel dat we gedurende de twee maanden dat wij rondtrokken (2004) nooit als een probleem ondervonden hebben. Het pinnen kon op veel plekken en ook kon je veel dingen met een credit card betalen.

    Misschien dat iemand die recenter in Chili/Argentinië geweest is specifiekere informatie kan geven.

    In ieder geval een mooie reis gewenst,

    Arjen

  • Gerard

    Dank voor de reaktie. Wat we begrepen hebben is dat je sinds april dit jaar bij de meeste/alle banken niet meer dan 300 pesos op kunt nemen per handeling. Hierop schijnt Citibank een uitzondering te zijn maar ik kan daar niets over vinden, ook niet op hun website. Vandaar mijn vraag.

  • Martijn

    Gerard,

    We komen net terug van een rondreis door Argentinië en Chili. Uiteraard hebben wij ook hiermee te maken gehad. Er zijn geldautomaten die alleen maar in het Spaans zijn en dat is een uitdaging als je (zoals ik) geen Spaans kent. Maar ook daarmee zijn we er uiteindelijk wel uit gekomen.

    In het zuiden van Argentinie (El Calafate) was zelfs een automaat die mij wel geld verschafte, maar de Nederlander na mij niet. De volgende dag heeft die Nederlander het weer geprobeerd en toen lukte het wel na enige malen proberen. Hij merkte daarbij wel op dat toen het wel lukte de automaat ook had gevraagd of het bedrag in Pesos of in Dollars opgenomen moest worden. Alsof er een bugje in de software van de geldautomaat zit ?!? Nou ja, daar gaan we maar niet van uit.

    Enkele tips:

    - bij banken met het logo van Banelco of Link kun je geld opnemen.

    - soms komen er 3 opties te staan. Daarvan moet je dan de optie Savings Account (indien de interface Engelstalig is) kiezen. Wij kozen in eerste instantie de beide andere opties en dat was dus alsnog geen prijs.

    Op de 1e dag kregen wij ook geen geld (in Buenos Aires) vanwege de melding over de limiet. Dat vervreemde ons, want wij waren ons van geen limiet bewust. Dan kun je niet meer dan 300 pesos opnemen. Wel schijn je dan meerdere malen 300 pesos te kunnen pinnen bij zo'n automaat, maar dat is natuurlijk onhandig.

    Inderdaad kent Citibank geen limiet. Dat is dan ook de bank die waar wij in Buenos Aires het eerste geld hebben gepind. Maar later hebben we ook bij andere banken geld kunnen krijgen. Kortom, als je Link of Banelco ziet staan dan moet je het gewoon proberen.

    Ook vragen die automaten vrijwel altijd of je nog een volgende operatie wilt uitvoeren. Als je daarbij voor Nee kiest, dan krijg je je pinpas terug.

    Ik ben overigens ook een automaat tegenkomen waarbij ik mijn pinpas er even in moest doen en dan direct eruit moest halen, want anders ging de automaat niet verder. Op zich een handig systeem, want dan vergeet je nooit je pinpas, maar dat was mij niet direct duidelijk. Dus ik maar denken “waarom doet-ie het nu niet” ? Maar even de tekst op het beeldscherm lezen bracht weer uitkomst.

    Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt…

    Met vriendelijke groet,

    Martijn